Monkey town 🐒

29 januari 2019 - Ubud, Indonesië

Helemaal klaar voor vertrek op de kade wachten tot de boot van 11.00 uur zou vertrekken. Alleen die had wat vertraging opgelopen, zo'n 1,5 uur. Gelukkig was het deze ochtend bewolkt en droog, wat het wachten iets minder onaangenaam maakt.

Mooi om te zien dat elke dag weer een groep toeristen het eiland af gaat en de nieuwe lading weer ontvangen wordt met de woorden: transport, transport?

20190123_113452

Reispillen er in en hup de boot op. Wat tussenstops bij Gili Meno en Gili Ayer. En dan koers naar Padang Bai op Bali. Na 5 minuten werden er al van die mooie kleine zwarte plastic zakjes uitgedeeld. Ik vroeg me nog af waarom ;)

Al snel werd de boottocht ruw en voelde het alsof we gelanceerd werden. Ik hoor mensen lachen en zie ze naar het dek lopen. En ik had inmiddels al 3 reispillen op, dacht dat mn hersenen 380 graden gedraaid waren en zweet liep over mijn rug en gezicht heen.

De details zal ik jullie besparen, maar ik zag zo groen als de Hulk. En Robbert naast mij, strak naar de horizon kijkend (om ook niet groen te zien).

Na een barre boottocht van 3 uur aangekomen bij Bali en door de lokale bevolking heen murwen tot de driver ons veilig in zijn auto heeft gezet. Heading to Ubud! Gelukkig was dus dit wel een lekker rustig ritje.

Achteraf bleek dat wij een van de 'laatsten' waren die de fastboat genomen hebben vanuit Gili naar Bali. De havenmeesters hadden besloten om een vaarverbod af te kondigen voor de fastboats tussen Bali en de Gili's ivm het slechte weer.

Eenmaal in onze villa aangekomen lonkte het bedje...ik had nog jelly benen van de boottocht.

Volgende dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we door het centrum van Ubud gestruind. Zo kwamen we terecht bij het Royal Palace en de art markt. Te veel leuke dingen op de markt, eigenlijk wil ik alles kopen maar ja dan moet ik er nog een tijd meesjouwen. Ik doe dus alleen inspiratie op en aan het eind van de trip nog maar een keer terugkomen.

Royal PalaceInspiratie

We zijn een paar jaar geleden al in Ubud geweest en we zijn wel verbaasd hoe groot het geworden is. Tijdens een ritje stuitten we op een verlaten villa, aan al het houtwerk in de kamers te zien zag het er vroeger mooi uit. Als we een stukje doorrijden wekt een smalle steile trap onze nieuwsgierigheid. We besluiten naar beneden te lopen en na een tijdje stuiten we op een homestay voor kunstenaars. De homestay zelf is een kunstwerk.

Homestay kunstenaarsHomestay kunstenaarsVerlaten villa

In Ubud zit het Monkey Forrest, destijds hebben we het bezocht en besloten het nu over te slaan. Veel apen kom je al op straat tegen waar ze de mensen belagen. Het schijnt dat de apen zijn ingeënt tegen rabiës en wij ook 😂

Brutale aap

We hadden in Ubud niet heel mooi weer en stapten daarom vaak op de scooter. Zo kwamen we terecht bij Pura Tirta Empul, de watertempel.

De Balinezen laten het water, uit verschillende fonteinen, rijkelijk over hun hoofden stromen om zichzelf zo te reinigen van slechte invloeden en zondes. Van een afstand aanschouwen we het schouwspel en zien ze alle fonteinen af gaan.

RitueelTirta Empul

Vanaf de tempel rijden we ongeveer 15 minuten en komen we uit bij een koffieplantage. Hier zien we hoe de koffie gebrand wordt, proeven we allerlei koffie en thee smaken. En proeven we cacaobonen, bah, zo bitter. Doe mij maar salted caramel 😋

Koffiebrander

God bless 💙

1. Patricia:
    7 februari 2019
    Super leuk en mooi allemaal! :-) Enjoy!
    p.s. die apen zijn daar inderdaad niet te vertrouwen en agressief! Voelde mij er ook niet op mijn gemak...hahaha
  2. Chaim:
    8 februari 2019
    Leukkkk! En en hoe was de koffie? Nespresso waardig?