Kuala Lumpur

5 maart 2019 - Kuala Lumpur, Maleisië

We vertrekken vanuit Bukittingi rond 10.00 uur richting het vliegveld in Padang. Bukittingi Padang is ongeveer 2 uur rijden. Vanuit Padang, Sumatra is het ongeveer een uurtje vliegen naar Kuala Lumpur. Al met al kost het ons een hele dag reizen, maar daar houden we inmiddels rekening mee. We zijn een paar jaar eerder in KL geweest, maar destijds 2 dagen geloof ik. Dit keer besluiten we wat langer te blijven.

Rond half 8 komen we aan in ons appartement, groot genoeg voor 6 man, voor de komende dagen. Nog nooit ben ik zo blij geweest om een wasmachine te zien. De afgelopen 2 weken hebben we onze kleding niet kunnen wassen en de schone kledingstukken begonnen echt op te raken. Hop rugtassen open en binnen no time ligt de vloer vol hoopjes was....ruimte zat. Wasje erin en nu wat eten.

De volgende dag doen we lekker rustig aan. Op het dak van het appartementencomplex is een gym en een infinity pool. We brengen de ochtend door bij het zwembad, de gym komt later wel.

Pool

Het is Jumu'ah (vrijdag) en dat houd in dat de moskeeën vollopen voor het vrijdaggebed en dat wil ik wel bijwonen. We besluiten om naar de Nationale moskee te gaan. We bestellen een Grab maar staan al heel snel vast in de file. Gaan we het halen of niet. We halen het maar de moskee is al aardig vol(gelopen). In de moskee kunnen 15.000 mensen. Bij de ingang staan tig paar schoenen en slippers. Ik doe mijn slippers in mijn tas, want die ga ik anders nooit meer terugvinden.

Het blijft indrukwekkend om zoveel mensen bij elkaar te zien, alle neuzen een kant op, (bijna) bewegen als één en ze tegelijk ameen horen zeggen.

Na het gebed blijven we nog even zitten en kijken hoe de mensenmassa de moskee verlaat en hoe sommige lekker gaan liggen en wachten op het volgende gebed. Als iedereen vertrokken is gaan wij ook maar en bij de ingang kopen we een heerlijke ijskoude mango smoothie, die hebben we wel verdiend.

National mosqueNational mosqueNational mosque

Next stop Petronas Towers, lekker afkoelen in de mall. We bestellen een Grab, want de trein lijkt niet die kant op te gaan vandaag. Bij de Grab pick up ontmoeten we een oudere man, hij wil naar huis maar geen taxi wil hem meenemen omdat ze in de file komen te staan. Een local probeert nog een grab voor hem te regelen maar die verzoeken worden afgewezen. Wij gaan de andere kant op, maar u mag met ons mee. Hij gaat met ons mee en geeft aan dat hij vanaf Petronas Towers de trein naar huis kan pakken. Onderweg naar onze bestemming raken we aan de praat. De beste man, inmiddels 74 jaar, is geboren in Schotland (zijn ouders van oorsprong geloof ik Indiërs). Als hij hoort dat we uit Nederland komen, begint hij Afrikaans tegen ons te praten. Hij heeft in Zuid Afrika gewoond en omdat hij daar geen goede kans had op scholing, hebben zijn ouders hem naar Engeland gestuurd, waar hij tot zijn pensioen optrimist was. Hij woont nu sinds 10 jaar in Maleisië. In zijn jongere jaren heeft hij veel gereisd, rugtasje op en gaan. In die tijd kon je nog veilig liften en dat scheelde hem veel geld. We moeten ook een keer naar Schotland, je hebt daar hele mooie plekken en natuur zegt hij. Eenmaal aangekomen bij Petronas Towers nemen we afscheid en ik hoop dat hij veilig thuis komt.

Petronas TowersPetronas Towers @ nightDancing fountains

We duiken de mall in en struinen er een beetje doorheen en doen ergens een bakkie koffie.

De volgende dag pakken we de hop on hop off bus, ja heel er toeristisch maar wel handig om overal te komen. We kopen een kaartje voor 24 uur. Er zijn 2 routes, de Garden en City route. De garden route staat er al en we stappen in. Tijdens de rit halen we herinneren op; weet je nog dat we daar liepen, hier uitstapten, oh ja dat straatje en dat je daar op de bezem stapte. Hahaha we moeten er zelf om lachen. Na 2,5 uur zijn we een beetje gaar, denk iets te veel zon op ons bolletje gehad en het is aardig warm. Aan het einde van route stappen we uit, eten we wat en gaan richting het appartement. De City route komt morgen wel.

Little IndiaKings palaceThe kings guard

'S avonds pakken we de metro en stappen uit bij de halte Masjid Jamek. We gaan naar een avondmarkt, een wirwar aan kraampjes met eten, drinken, kleding en van alles en nog wat. We zijn een van de weinige toeristen hier, maar iedereen is chill, relaxed en vriendelijk. Niemand probeert je wat aan te smeren, gewoon gezellig.

Masjid Jamek

Zondagochtend voel ik me niet al te best. In de metro's is het min 10 en buiten is het 35 graden. Dat hakt er wel in. We schrappen de planning en besluiten de dag door te brengen bij het zwembad.

Het plan was om maandag verder te reizen maar we boeken nog een nachtje bij. We maken gebruik van de gym en brengen de tijd door bij het zwembad.

Work out

1. Omar:
    10 maart 2019
    Leuk verhaal weer. Doet ons ook weer denken aan onze vakantie daar. Geniet ervan! Groetjes, Omar, Laila & kids