The monkey and its stolen glasses

1 februari 2019 - Uluwatu, Indonesië

Onze dagen in Canggu wisselen we af met dagen aan het strand, zwembad en roadtrips. Vandaag staat Uluwatu op het programma. Vanaf Canggu is het ongeveer 1,5 uur rijden op de scooter. Na ons ontbijtje stappen we op de scooter en beginnen we aan onze trip. Halverwege stoppen we nog even voor een bakkie koffie en airco. Het is weer een lekkere warme dag.

Onze eerste stop is bij een tempel, Pura Segara in Jimbaran. De tempel ligt bovenop een hoge klif en je kijkt uit op de helder blauwe zee. De tempel kunnen we niet in maar via een modderig weggetje komen we aan de rand van de klif. We houden gepaste afstand. A. Ik heb hoogtevrees. B. We kunnen beiden niet vliegen. Het uitzicht is fantastisch en als ik voorzichtig naar beneden kijk, zie ik een paar vissers en een verborgen wit strandje, Tegal Wangi Beach. Er loopt een 'trap', gemaakt door vissers, naar beneden. Gaan we wel, gaan we niet. We gaan. De klim naar beneden valt mee. Lekker even de voetjes in het water en kijken of de vissers nog wat vangen.

Pantai Tegal WangiPantai Tegal  Wangi

We rijden een stukje verder en komen uit bij een uitkijkpunt op een klif bij Dreamland Beach. Ook hier is het uitzicht geweldig. In de verte zien we een lift tegen de klif aan om op het strand te komen. We komen ook een bruidspaar tegen wat daar hun fotoshoot houdt, trouwjurk, pak en 35 graden vol in de zon #dedicated.

Dreamland beach

Na een paar slokken water rijden we door naar Uluwatu. Naar Pura Luhur Uluwatu, de tempel ligt op een verbluffend steile klif. Bij de entree kan je een sarong en sjerp lenen, want ook hier geen blote benen toegestaan.

Aan de voorkant ligt een klein bos en hier verblijven honderden apen. Ik hoorde iemand zeggen dat ze de tempel beschermen tegen slechte invloeden. Grappig want deze apen zijn zelf een slechte invloed. Nog geen paar stappen gezet en zag de eerste aap al loeren naar een mobieltje, gelukkig had de vrouw het op tijd door. We lopen een stukje door en horen commotie, als ik omhoog kijk zie ik een aap in de boom met een zonnebril. De aap krijgt wat fruit en laat daarna de zonnebril vallen, die kan gewoon weg want hij heeft er op gekauwd.

Monkey and his glassesPure Luhur Uluwatu

De tempel is alleen om te bidden en mogen we niet in, maar er is eromheen genoeg te zien. Je kan nog helemaal doorlopen naar de andere kant, het lijkt op een mini versie van de Chinese muur. We lopen die kant op en het uitzicht op de zee is onbeschrijfelijk. Ik voel me gelijk klein en nietig. Daar komen we nog een paar apen tegen en een van gidsen daar waarschuwt iedereen die langs loopt, want een van de apen heeft een mobieltje gepikt. Ik druk mijn mobieltje met 2 handen tegen me aan 😂 Ik zie het niet zo zitten om er langs te lopen omdat de apen helemaal opgewonden en wild doen, maar dat is de enige weg terug. Gelukkig krijgen de apen eten toegeworpen van de medewerkers waardoor ze de toeristen vergeten en lekker op hun maïs knabbelen. De kust is veilig en nu snel wegwezen.

Pura Luhur Uluwatu🐒🐒Dinner timeFamily

De zonsondergang hier moet wel geweldig zijn. Rond zonsondergang wordt er een dans uitgevoerd, Kecak Fire Dance. Hiervoor moet je een aparte ticket kopen. Het is inmiddels ook al een stuk drukker geworden.

Wij zijn er al een tijdje en het duurt zeker nog 2 uur tot zonsondergang. Tijd om richting Canggu te rijden. We rijden richting het strand om nog de zonsondergang mee te pakken, bij het afstappen van de scooter verlies ik even mijn evenwicht en kom ik tegen een uitlaat van een andere scooter....auw. Hier komt mijn EHBO cursus van pas 😂 Bij het strandtentje hebben ze stromend water, 20 minuutjes koelen en genieten van de zonsondergang maar.

Sunset Canggu

God bless 💙

1. Faouzia:
    Waanzinnig mooi! Complimenten voor de fotograaf 👌🏼😍
  2. Eric:
    16 februari 2019
    Schitterende reis weer!! Enjoy and safe trip.
  3. Kristin:
    Mooie foto's!!