Gili Trawangan

21 januari 2019 - Gili Trawangan, Indonesië

Na 2 nachten op Nusa Lembongan hebben we koers gezet naar de Gili's. De eilanden in het Noorden van Lombok. Na een boottocht van 3 uur incl tussenstops zijn we aangekomen op Gili Trawangan. Bij aankomst zie je gelijk dat het eiland heeft geleden onder de aardbeving en kleine tsunami. We besluiten om te lopen naar ons verblijf, maar Maps is weer niet helemaal eerlijk waardoor we er wat langer over doen. De backpack voelt steeds zwaarder en onze shirts steeds natter. Tijdens het inchecken loert het zwembad naar ons...plons. Lekker even afkoelen na een pittige reisdag.

BungalowZwembad

Na de afkoelingssessie pakken we de fiets en fietsen we het eiland rond. Je vindt hier geen gemotoriseerde voertuigen, alleen fietsen, paard en wagen en af een toe een elektrische scooter. Ow ja en mensen die overal voor je neus lopen.

Vervoer

Op ons gemakje hebben we het eiland verkend en zijn we aan de westkant van het eiland neergestreken om de sunset ook hier te bewonderen. Van alle kanten werden we onderweg voorbij gefietst door ongeduldige toeristen die bijna te laat waren.

Sunset

Op de terugweg nog even een happie gegeten op de night market en daarna door naar ons verblijf midden in de rimboe. Lekker in het donker door de modder, gaten en kuilen. Wonder boven wonder zonder vallen en lekke banden de bungalow bereikt!

Night market

De volgende dag hebben we de fietsen gepakt en zijn we naar het strand gegaan waar we de hele dag hebben doorgebracht. Ik lekker met een boekje onder een parasol en Robbert besloot om te gaan snorkelen. Na een paar verwoede pogingen kwam hij ze dan eindelijk in real life tegen: de schildpadden!!! En onderweg nog allerlei mooi gekleurde vissen. Later op de dag zwom een lokale jongeman met hem mee, om hem de beste plekjes te laten zien. Deze jongeman was volgens mij zelf een vis, want hij was niet bij te houden. Wel jammer dat we geen onderwater camera hebben om het leven onder water vast te leggen. Ik heb Robbert geprobeerd nog over te halen om te filmen met zijn Samsung S9+, die kan immers onder water, maar helaas 😉.

Op onze laatste dag begint het rond 4 uur te regenen en houd het niet meer op. We beginnen honger te krijgen, want in onze bungalow hebben we alleen water. Dus poncho aan, fietsje pakken en hopen dat we door de modder en plassen heen komen. De fietstocht was het wel waard want we hebben heerlijk gegeten bij Kayu café. Maar ja inmiddels stormde het ook en we moeten nog terug fietsen! Dat gaat goed, al stond het water op sommige plekken tot onze knieën. De wind neemt toe en de regen blijft met bakken uit de hemel komen. Robbert is ervan overtuigd dat het eiland weggespoeld wordt en is niet voor het raam weg te slaan. En ineens ziet hij dat één van de poncho's weg is, loopt naar buiten om te kijken, vraagt even wat rond. Toevallig heeft onze Duitse buurman hem gevonden op een onmogelijke plek....altijd weer die Duitsers. De fietsen hadden ze mogen jatten, die waren toch drama, MAAR NIET ONZE PONCHO!

Kayu cafe

De volgende dag halen we zonder weggespoeld te worden en we pakken we de boot terug naar Bali. Geen dag te vroeg, want een dag later is besloten door de havenmeesters dat er 4 dagen lang geen boten meer door het slechte weer mogen vertrekken.

Aardbeving dingenAardbeving dingen

Much love 💙