Famous in Yogya

14 februari 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Na een korte vlucht van 1,5 uur vanuit Denpasar, zijn we aangekomen in Yogyakarta (Java). We lopen een stukje het vliegveld uit naar een parkeerplaats waar de grab taxi's mogen komen en bestellen online een grab. Deze brengt ons naar het hotel. We kunnen ook de trein pakken maar we kiezen even voor het gemak.

In de avond lopen we richting Malioboro Street. Hier kom je echt honderden kraampjes tegen, kleding, eten, kleding, eten en nog meer eten 😂 echt van alles.

Malioboro street

De volgende dag besluiten we om de stad te verkennen per locale bus. Voor 3500 rupiah (0,22 cent) kan je tot aan het einde van het traject blijven zitten. We stappen de bus in en al gauw zijn alle ogen op ons gericht. Uiteraard zijn wij de enige niet Indonesiërs. Na een paar haltes stappen we uit bij het museum Vredeburg.

In the local bus

Vredenburg is een Nederlands fort dat werd gebouwd in de jaren 1760, om de Nederlanders te beschermen tegen aanvallen van de sultan. Het dient nu als museum. We komen hier heel veel schoolkinderen tegen. We besluiten om achter een groepje jonge schoolkinderen aan te lopen. Maar zodra ze ons zien zijn ze totaal afgeleid en luisteren ze totaal niet naar de juffen. Een voor een willen ze een high five, handje schudden en natuurlijk op de foto! Met name Robbert vinden ze heel interessant met zijn blauwe ogen, die nog even benadrukt worden door zn blauwe shirt.

Met de kids op de foto

We besluiten een stukje door te lopen want de juffen worden een beetje gek. Maar de kindjes blijven ons achtervolgen. Een lief klein jongetje wijkt niet van mn zijde. Ze willen zo graag een groepsfoto, die maken we graag met ze. Daarna maken we ons uit de voeten. Wat we hebben gezien in het museum? Niets 😂

Vanaf het museum is het een klein stukje lopen naar Kraton. Onderweg komen we best veel grote groepen scholieren tegen. En ineens zie ik een mobiele telefoon omhoog gaan, ze wil een foto. Ach who cares, Robbert zegt: foto? Jaaa, hop met zn allen op de foto. We moeten er denk geld voor gaan vragen.

Na een korte lunchpauze pakken we de bus 1A naar Prambaran. De rit duurt ongeveer 1,5 uur, voor dat geld. Prambaran is ook de eindhalte, vanaf daar is het ongeveer 10 min lopen naar de ingang, maar wij nemen een becak (tuk tuk). Hij wil natuurlijk de hoofdprijs, maar we weten de helft af te dingen en betalen uit eindelijk 15.000 rp. Waarschijnlijk nog te veel 😂

Becak (tuktuk)

Entree voor Prambaran is 350.000 rp (€ 21) p.p. We zijn gewend om wat meer te betalen dan de locals, vaak betalen we het dubbele. Maar als ik zie dat de locals 40.000 (€ 2,50) en wij bijna 10 keer zoveel kwijt zijn, krijg ik toch wel een nare bijsmaak.

PrambananPrambananPrambananPrambanan

Bij de tempel krijgen we een gratis rondleiding van een trainee, die ons van alles verteld over de tempel. Robbert luistert aandachtig, ik ben meer visueel ingesteld en dwarrel liever rond. Ook hier vinden we grote groepen scholieren en uiteraard willen die ook op de foto. We gaan op de foto met een paar jonge dames, want ze blijven maar giechelen, kijken en vragen of ze op de foto mogen.

Schoolgirls

We wilden nog graag de tempel Borobodur met zonsopgang bezoeken, maar sinds we hier zijn is het vrijwel alleen bewolkt. Daarom slaan we dat over en spenderen we onze laatste dag in de Hartono Mall en pakken we een bioscoopje.

BiosMovie date