Bucket list dingen

18 februari 2019 - Bukit Lawang, Indonesië

Om 9 uur worden we opgehaald door onze gids, Sillo. Na een korte klim komen we aan het begin van het National Park. Na ongeveer een uurtje klimmen en klouteren spotten we de eerste apen, de Thomas Leaf, ook wel funky monkey door zijn kapsel. Ze zijn best moeilijk te zien omdat ze hoog in de bomen zitten, het zijn er een stuk of 3. De rest is verstopt want ze leven in kleine groepen.

Niet veel later horen we commotie en het blijken een mama en baby (8 maanden) orang oetan te zijn. En mama wil haar kindje beschermen en loopt op een groepje mensen af die iets te dichtbij staan! Onze gids leidt ons via een steil weggetje naar beneden achter een paar grote bomen langs om aan de andere kant van de oerang oetans te komen. En weg van de opdringerige en eigenwijze mensen. Foto's schieten zat er hier niet in!

We gaan verder op zoek en niet veel later komen we een andere mama oerang oetan en haar baby tegen. De gids verteld ons dat de mama ooit terug is gezet in het wild en dat de baby geboren is in het wild. Ik kan uren naar ze blijven kijken. We hebben lekker de tijd en dus kijken we rustig naar ze. Uiteindelijk vinden de andere gidsen ons en is het gedaan met de stilte en rust. Doordat de gids een tros bananen weggooit, komt ze erg dichtbij en kunnen we foto's en een filmpje maken.

BananaMami en babyMami en baby

We lopen door, krijgen uitleg over boomsoorten en Robbert schrikt zich rot. Er komt een groep van zo'n 50 long tail makaken geruisloos aan. We zijn erg op onze hoede want in Ubud pikken deze apen alles. De gids zegt dat we niet bang hoeven te zijn, deze wilde apen doen niets. We blijven rustig staan en genieten van de spelende baby aapjes terwijl de hele clan ons voorbij loopt.

Verderop komen we weer ineens uit het niets een funky monkey tegen, lekker aan het chillen in de boom. Hij blijkt toch wel nieuwsgierig en komt steeds dichterbij. We blijven nog even kijken, maken wat foto's en lopen rustig door.

Funky monkeyPig tailed makaak

Eindelijk tijd voor een fruitbreak. We hebben lekkere mangosteen, rambuttan, mini bananen en passievrucht. Oké mangosteen is life, mijn nieuwe favoriet. Heerlijk na een wandeling van ruim 4 uur. Na nog een uur volgt nog een lunch. Ik weet niet wat die gids allemaal in die rugtas heeft! Tijdens de lunch kunnen we even bijkomen. Het is warm ook al lopen we het grootste deel beschut.

Na de lunch weer aan de bak. We lopen een hele tijd zonder apen te zien. Wel zien we een zwarte eekhoorn, flying dragon en kameleon. Totdat we weer een mama oerang oetan en baby zien. Lekker chill samen in de boom, baby mag af en toe alleen hangen, maar mama houdt altijd een oogje in het zeil. We blijven hier best een lange tijd staan, gewoon omdat het kan.

Oerang Oetan

Tijdens de trekking heb ik 3 lifters meegenomen, bloedzuigers. Gelukkig merk ik het redelijk snel op en kan de gids ze verwijderen voor dat ze zich vol zuigen.

We lopen nog zo'n uurtje, een best pittig stuk. Alles wat we eerder hebben geklommen moeten we naar beneden. Dat is al pittig, en sommige stukken zijn ook nog eens glad door de regen van de avond daarvoor. En dan is het einde in zicht, ons kamp voor de nacht aan een kleine rivier.

Lekker de schoenen uit en de voetjes in de rivier, heerlijk! Er worden wat matjes neergelegd en we kunnen aan de thee. Intussen spot Robbert een varaan aan de andere kant van de rivier.

Base campTea timeTent

Omdat er niet veel te doen is hier, gaan we lekker liggen en kijken naar de bomen boven ons. Ineens zie ik nog een zwarte eekhoorn, we blijven hem volgen totdat ie verdwijnt en niet veel later weer te voorschijn komt.

Niet veel later spotten we nog een varaan in de rivier!

Dan gaat de zon onder en na 3 kwartier is het ineens pikkedonker. Daar zit je dan met kaarsjes aan je diner met af en toe een paar vuurvliegjes om je heen.

Jungle keukenCandlelightDinner

Het is 20.15 uur en we beginnen wel moe te worden. Daarnaast worden we belaagd door allerlei vliegjes en spinnetjes. De nacht brengen we door in een tent met 2 dunne matjes. De harde ondergrond, geluiden van de rivier en de jungle geluiden. Dit wordt een lange nacht, gelukkig heb ik mn oordoppen mee.

De nacht hebben we overleefd, al hebben we wel een paar fysio behandelingen nodig. De kok maakt een jungle sandwich en een lunch klaar. Tijdens het ontbijt krijgen we bezoek van de long tail makaken. Die hebben het voorzien op de rijst van gisteren.

Ontbijt in de maakTriple sandwich

Na het ontbijt lopen we terug door de rivier, rubberplantages, palmolieplantages en fruitplantages. Terug naar de bewoonde wereld. We zien ook nog wat apen, kameleons en mooie vlinders. Beetje bij beetje komen we de sporen van de mens tegen. Het laatste stukje lopen we door het dorpje heen en na ongeveer 3 uurtjes zijn we terug bij het guesthouse. Dat was nog wel even pittig omdat we een groot deel onbeschut hebben gelopen en de zon volop scheen op ons bolletje.

Ananas plantCacaoPalmolie

Na de lunch en wat heerlijk fruit zijn we even gaan liggen en hebben we heerlijk geslapen!!!

God bless 💙

1. Sami:
    22 februari 2019
    ♥️your story and pictures.
  2. Patricia:
    26 februari 2019